- Katılım
- 24 May 2020
- Mesajlar
- 1,952
- Tepkime puanı
- 91
- Puanları
- 45
İtibar:
Dropshipping, ürünlerin stok yapılmadan tedarikçiler aracılığı ile direkt olarak müşteriye ulaştırılabileceği bir e-ticaret iş modelidir. Müşteriler ürün siparişi verdiğinde ürüne fiziksel olarak sahip olmayan insanlar tarafından tedarikçiler vasıtası ile ürünün müşteriye ulaşmasıdır. E-ticarette en çok tercih edilen yöntemlerden biridir.
İnternet üzerinden satışın ivme kazanması ile birlikte insanlar, farklı e-ticaret yöntemlerini denemeye başladılar. Bazı yöntemler zaman içerisinde beklenen verimi veremedikleri için yok olsalar da dropshipping, trend olduğu günden beri internet üzerinden yapılan satışlarda en çok kullanılan yöntemler arasındaki yerini korumayı başardı.
Müşteri açısından herhangi bir olumsuzluğu olmaması ve satıcı tarafından birden fazla avantajı olması sebebi ile günümüzde sahip olduğu güçlü pozisyonu bir süre daha koruyacağı öngörülüyor. Yeni satış alanlarının oluşmasına imkan sağlayan bu e-ticaret iş modeli, içerisinde bulunan tedarik zinciri düşünüldüğü takdirde, bu tedarik zincirinde yer alan bütün üyeler için doğrudan ya da dolaylı olarak avantajlar sağlayan bir modeldir.
Dropshipping yöntemi, ürün stoğu yapılmasına gerek kalmaksızın, ürünler için fiziksel bir depoya ihtiyaç olmaksızın, alıcı ve satıcı arasında tedarikçilerin yer aldığı bir modeldir. Dropshipping kelimesinin kelime anlamına bakıldığında “direkt nakliye” ya da “doğrudan gönderim” gibi bir çeviri yapmak doğru olacaktır. Ticaretle uğraşanların oluşturduğu camiada ise “stoksuz satış” ya da “stoksuz e-ticaret” olarak bilinir.
Bu yöntemde, satıcı elinde ürün tutmaz. Müşterilerden bir sipariş geldiği zaman, satıcı siparişi kabul eder. Satıcı tarafından kabul edilen siparişler, bir sonraki aşamada üreticiye, toptancıya, sipariş karşılama birimine ya da perakendeciye aktarılır. Bu kanallar sipariş ile ilgili sevkiyat bilgilerini de aldıktan sonra, ürünleri doğrudan müşteriye iletirler. Yani ürün dağıtım kanalı ile kim ilgileniyor ise, müşteri ile iletişime geçmeden direk olarak dağıtım ve sevkiyat işlerine odaklanmış olur. Diğer taraftan satıcı ise sadece müşteri tarafı ile ilgilenip, ürünlerin bir yerden başka bir yere taşınıp depolanması ile ya da müşteriye iletilmesi ile uğraşarak zaman ve enerji kaybetmemiş olur. Fiziksel bir depoya ihtiyacı olmadığı için, depo kirasından da kurtulmuş olur.
Satıcı açısından avantajlarından biri de istihdam etmesi gereken insan sayısının azalmasıdır. Depolama, envanter satın alma, üretim, kargolama ve sevkiyat için ihtiyaç duyulan personel ve istihdam maliyetleri de, satıcı için ortadan kalkmış olur. Satıcı, bir ürünün toptan alınması ve perakende satılması ile elde ettiği fark kadar kar ederek ticaretinin sirkülasyonunu sağlamaya çalışır. Satıcının kazandığı paranın maksimize olmasında tüccar, satış, üretim, istihdam, sevkiyat ve kargolama bedellerinin düşmesi de önemli rol oynar.
Tedarikçiler ile anlaşmalar da sağlandıktan sonra müşterilerden sipariş almaya hazır hale gelen satıcı, bundan sonrasında para kazanmaya direkt olarak başlayabilir. Tedarikçiler ile anlaşma yapıldıktan ve tedarik zinciri tamamlandıktan sonra, açılan sanal mağazada ya da özel e-ticaret sitesinde sergilenen ürünler, internetten alışveriş yapmak isteyen müşteriler tarafından görülebilir.
Ürünlerin listelenme aşamasında en çok kullanılan entegrasyon yolu XML entegrasyonudur. XML entegrasyonu sayesinde ürünlerin görselleri, açıklamaları, özellikleri ve diğer detaylar satıcı tarafından uğraşılmak zorunda kalınmaksızın, tedarikçilerden çekilerek açılan sanal mağazaya yada özel e-ticaret sitesine aktarılabilir.
Entegrasyon kullanmak istemeyen satıcılar, ürün açıklamalarını, özelliklerini, görsellerini ve detaylarını teker teker kendileri girmek zorundadırlar. Bu işlemlerin tamamını kendileri yapmak isteyen satıcılar, tedarikçilerden XML verilerini almak ve bu verilere uygun bir şekilde girdileri yapmak zorundadırlar. Verileri özel e-ticaret sitesine ya da açılan sanal mağazaya girdikten sonra ürünler buralarda listelenirler ve satışa hazır hale gelirler.
Bu aşamadan sonra reklamlar, indirimler ve daha pek çok ticaret yöntemleri ile satış arttırılmaya çalışılır. Satıcının odaklanması gereken tek şey, ürünlerin daha iyi nasıl pazarlanabileceğidir.
Sürecin tamamını maddeler halinde yazmak gerekirse;
Sanal mağaza açıp, bu mağaza üzerinden dropshipping yapmak isteyen insanların en çok tercih ettiği dropshipping platformlarından bazıları şunlardır;
İnternet üzerinden satışın ivme kazanması ile birlikte insanlar, farklı e-ticaret yöntemlerini denemeye başladılar. Bazı yöntemler zaman içerisinde beklenen verimi veremedikleri için yok olsalar da dropshipping, trend olduğu günden beri internet üzerinden yapılan satışlarda en çok kullanılan yöntemler arasındaki yerini korumayı başardı.
Müşteri açısından herhangi bir olumsuzluğu olmaması ve satıcı tarafından birden fazla avantajı olması sebebi ile günümüzde sahip olduğu güçlü pozisyonu bir süre daha koruyacağı öngörülüyor. Yeni satış alanlarının oluşmasına imkan sağlayan bu e-ticaret iş modeli, içerisinde bulunan tedarik zinciri düşünüldüğü takdirde, bu tedarik zincirinde yer alan bütün üyeler için doğrudan ya da dolaylı olarak avantajlar sağlayan bir modeldir.
Dropshipping yöntemi, ürün stoğu yapılmasına gerek kalmaksızın, ürünler için fiziksel bir depoya ihtiyaç olmaksızın, alıcı ve satıcı arasında tedarikçilerin yer aldığı bir modeldir. Dropshipping kelimesinin kelime anlamına bakıldığında “direkt nakliye” ya da “doğrudan gönderim” gibi bir çeviri yapmak doğru olacaktır. Ticaretle uğraşanların oluşturduğu camiada ise “stoksuz satış” ya da “stoksuz e-ticaret” olarak bilinir.
Bu yöntemde, satıcı elinde ürün tutmaz. Müşterilerden bir sipariş geldiği zaman, satıcı siparişi kabul eder. Satıcı tarafından kabul edilen siparişler, bir sonraki aşamada üreticiye, toptancıya, sipariş karşılama birimine ya da perakendeciye aktarılır. Bu kanallar sipariş ile ilgili sevkiyat bilgilerini de aldıktan sonra, ürünleri doğrudan müşteriye iletirler. Yani ürün dağıtım kanalı ile kim ilgileniyor ise, müşteri ile iletişime geçmeden direk olarak dağıtım ve sevkiyat işlerine odaklanmış olur. Diğer taraftan satıcı ise sadece müşteri tarafı ile ilgilenip, ürünlerin bir yerden başka bir yere taşınıp depolanması ile ya da müşteriye iletilmesi ile uğraşarak zaman ve enerji kaybetmemiş olur. Fiziksel bir depoya ihtiyacı olmadığı için, depo kirasından da kurtulmuş olur.
Satıcı açısından avantajlarından biri de istihdam etmesi gereken insan sayısının azalmasıdır. Depolama, envanter satın alma, üretim, kargolama ve sevkiyat için ihtiyaç duyulan personel ve istihdam maliyetleri de, satıcı için ortadan kalkmış olur. Satıcı, bir ürünün toptan alınması ve perakende satılması ile elde ettiği fark kadar kar ederek ticaretinin sirkülasyonunu sağlamaya çalışır. Satıcının kazandığı paranın maksimize olmasında tüccar, satış, üretim, istihdam, sevkiyat ve kargolama bedellerinin düşmesi de önemli rol oynar.
Dropshipping Nasıl Yapılır?
Dropshipping yapabilmek için, öncelikle bu e-ticaret iş modeline uygun bir platform bulmak gerekir. Özel bir e-ticaret sitesinde ya da sanal market olarak hizmet veren pazar yerlerinde veya bir e-ticaret mağazasında dropshipping yöntemi ile ticaret yapılabilir. Bu iki seçenek arasında seçim yapmak zorunlu değildir, iki seçenek aynı anda kullanılarak çift taraflı bir ilerleme de gösterilebilir. Bu şekilde satış kanallarını arttırarak daha fazla ürün satışı yapılabilir, daha fazla müşteriye ulaşılabilir.Tedarikçiler ile anlaşmalar da sağlandıktan sonra müşterilerden sipariş almaya hazır hale gelen satıcı, bundan sonrasında para kazanmaya direkt olarak başlayabilir. Tedarikçiler ile anlaşma yapıldıktan ve tedarik zinciri tamamlandıktan sonra, açılan sanal mağazada ya da özel e-ticaret sitesinde sergilenen ürünler, internetten alışveriş yapmak isteyen müşteriler tarafından görülebilir.
Ürünlerin listelenme aşamasında en çok kullanılan entegrasyon yolu XML entegrasyonudur. XML entegrasyonu sayesinde ürünlerin görselleri, açıklamaları, özellikleri ve diğer detaylar satıcı tarafından uğraşılmak zorunda kalınmaksızın, tedarikçilerden çekilerek açılan sanal mağazaya yada özel e-ticaret sitesine aktarılabilir.
Entegrasyon kullanmak istemeyen satıcılar, ürün açıklamalarını, özelliklerini, görsellerini ve detaylarını teker teker kendileri girmek zorundadırlar. Bu işlemlerin tamamını kendileri yapmak isteyen satıcılar, tedarikçilerden XML verilerini almak ve bu verilere uygun bir şekilde girdileri yapmak zorundadırlar. Verileri özel e-ticaret sitesine ya da açılan sanal mağazaya girdikten sonra ürünler buralarda listelenirler ve satışa hazır hale gelirler.
Bu aşamadan sonra reklamlar, indirimler ve daha pek çok ticaret yöntemleri ile satış arttırılmaya çalışılır. Satıcının odaklanması gereken tek şey, ürünlerin daha iyi nasıl pazarlanabileceğidir.
Sürecin tamamını maddeler halinde yazmak gerekirse;
- İlk iş olarak vergi mükellefi olan bir şirket kurulması gerekir.
- Satışı yapılmak ürün kategorisi ve ürünler belirlenir.
- Detaylı bir araştırma sonrasında tedarikçiler arasından seçilen ürün kategorisine ve ürünlere göre uygun olanlar seçilir.
- Tedarikçi ya da tedarikçiler ile gerekli anlaşmalar yapılır.
- Özel olarak bir e-ticaret sitesi kurulur ya da uygun platformlarda bir sanal mağaza açılır.
- Ürünlerin satışı için tanıtım ve reklam çalışmaları yapılır.
- Rakipler incelenir ve buna uygun olarak fiyatlandırma ve reklam çalışmaları yön değiştirir.
- Müşterilerden sipariş gelmeye başladığında gelen siparişler, anlaşmalı tedarikçilere aktarılır.
- Tedarikçilerin siparişleri müşteriye hızlı, doğru ve sağlam bir şekilde ulaştırıldığının kontrolleri ve takibi yapılır.
- Satışlar devam ederken anlaşmalı tedarikçilerin stok kontrolleri düzenli olarak yapılır.
- Müşterilerin memnuniyetleri ve sordukları sorulara doğru cevap alabilmeleri çok önemli olduğu için gerekli takip ve özveri ortaya konulmalıdır.
- İşlemler 7/24 izlenir ve satış sürecinin aksamaması için takip elden bırakılmaz.
Dropshipping Hangi Platformlarda Yapılabilir?
Dropshipping yapmak isteyenler, kendilerine özel bir e-ticaret sitesi kurabilirler ve bu site üzerinden, tedarikçilerle anlaşma sağlandıktan sonra istedikleri gibi satış yapabilirler. Kendi internet sitelerini açmanın yanında satıcılar tercih edebilecekleri bir diğer yol ise dropshipping yapmaya uygun bir platformda, platformun gerekliliklerini tamamlayarak sanal bir mağaza açmaktır.Sanal mağaza açıp, bu mağaza üzerinden dropshipping yapmak isteyen insanların en çok tercih ettiği dropshipping platformlarından bazıları şunlardır;
- Amazon: Amerikan e-ticaret platformlarından biri olan Amazon, Türkiye’den aylık belirli bir ücret karşılığında sanal mağaza açılmasına olanak sağlar. “Satış hizmet bedeli” olarak adlandırılan bu aylık ücret ödendikten sonra kurulan sanal mağazada, komisyon mantığı ile satış yaparak para kazanılabilir.
- Shopify: Dropshipping yapılan platformlar arasında en çok bilinenlerden biri de Shopify’dır. Bu platformda dropshipping ile ilgili her şey bulunabilir. Her türlü konuda satıcılara yardım ve destek sunan Shopify, satıcıların en çok tercih ettiği platformlardan biridir.
- AliExpress: Çin e-ticaret platformları arasında en büyüğü olan AliExpress, bütün dünyanın kullandığı bir platform haline gelmiştir. Bu platformda sanal bir mağaza açmak diğerlerine göre biraz daha zahmetli ve risklidir. Yurtdışına yapılan satışlarda, para transferlerinde ve ürün teslimatlarında bazı sorunlarla karşılaşma ihtimali, diğer platformlara göre biraz daha yüksektir. Ayrıca ilave gümrük vergileri sebebi ile de tercih edilme şansının biraz daha düşük olduğunu belirtmek gerekir.
- eBay: Bir başka Amerikan e-ticaret platformudur. Bu platform, yurtdışı satışlarına olanak sağladığı için yine çok tercih edilenler arasındadır. Türkiye’de GittiGidiyor, e-ticaret platformu üzerinden hizmet vermektedir.
- GittiGidiyor: eBay’in Türkiye’deki ayağı olarak da bilinen bu e-ticaret platformu, Türkiye’de en çok kullanılan platformlar arasında yerini almıştır.
- HepsiBurada: Türkiye’de en çok tercih edilen bir diğer platform da HepsiBurada’dır. Sanal mağaza şartlarını yerine getiren satıcılar burada açtıkları mağaza ile satış yapabilirler.
- N11: Türkiye’de en bilinen platformlar arasına giren bir diğer platform da N11’dir. Gerekli koşulları sağlayan satıcılar buradan açtıkları sanal mağaza aracılığı ile satışlarını kolayca yapabilirler.
- Trendyol: Sağlam reklam stratejileri sebebi ile Türkiye’deki herkese adını duyurmayı başaran bir diğer platform da Trendyol’dur.
Dropshipping Avantajları
- Düşük maliyetli olması ve potansiyel kar tutarını arttırması en belirgin avantajlarından biridir.
- Satıcı için tüccar, satış, üretim, istihdam, sevkiyat ve kargolama masraflarının ortadan kalkmasına olanak sağlar.
- İş yükü tedarik zinciri süreçlerinin farklı taraflara bölünmesi ile oldukça düşer.
- E-ticaret ile para kazanmak isteyen fakat yüklü bir sermayesi olmayan insanlar için bir e-ticaret imkanı sağlar.
- Başlangıç sermayesinin düşük olması sebebi ile diğer yöntemlere kıyasla daha az risklidir.
- Mantığı bakımından basittir.
- Uygulanabilirliği açısından kompleks ve büyük çaplı organizasyonlara ihtiyaç duymaz.
- Karmaşık bir yapıya sahip olmadığı için, kontrolü ve takibi kolaydır.
- Tek bir bilgisayardan ve tek bir kişi tarafından süreç takibi yapılabilir. Çok fazla insana gereksinim duymayan bir yöntemdir.
- Diğer yöntemlere kıyasla kolay olduğu için birden fazla tedarikçi ile birlikte çalışılabilir. Aynı ürün için birden fazla tedarikçi ile çalışmak, hizmet edilen bölgenin genişlemesine, ürün teslim hızının artmasına ve müşteri memnuniyetinin artmasına olanak sağlayabilir. Farklı ürünler için farklı tedarikçilerle çalışılarak ise, ürün çeşitliliği arttırılarak kar edilen tutar arttırılabilir, hedef müşteri kitlesi genişletilebilir, satıcı bilinilirliği geliştirilebilir ve bu şekilde kazanılan para arttırılabilir.
- Dropshipping yönteminde alışveriş sürecinin tamamı uzaktan, online olarak takip edilebilir. Bu da esnek çalışma ortamı ve çalışma saatlerinde esneklik sağlar.
- Stok maliyetleri sorumluluğu tedarikçide olduğu için, satıcının maddi yükü azalmış olur.
- Kargolama ve sevkiyat sorumlulukları da tedarikçide olduğu için, satıcının kargo şirketleri ile anlaşma imzalamasına duyulan ihtiyaç ortadan kalkmış olur.
Dropshipping Dezavantajları
- Satıcı ürünleri toptan alıp perakende satarak kar etmeye çalışır. Bir nevi komisyon mantığı ile çalışır. Bu da kar marjının düşük olmasına neden olur.
- Diğer e-ticaret modellerine göre en çok rağbet gören model olarak sayılabilir. Bu da bu yöntemi kullanmak isteyen girişimci sayısını yükseltir ve yüksek bir rekabet ortamının oluşmasına neden olur.
- Dropshipping yapanlar arasında rekabet olduğu gibi, e-ticaret yöntemlerinden diğerlerini kullanan insanlar ile de rekabet ortamı vardır. Bu da kar edilmesini daha zor hale getirir.
- Rekabetle baş edebilmek adına fiyat düşürüldüğü için elde edilen kar tutarı düşük olur.
- Satıcı, müşteri ile iletişimde olan taraftır. Ürün ile ilgili memnuniyetsizlikler ile, sevkiyat ve teslim aşamasında oluşabilecek potansiyel sorunlar ile ve müşteri ile ilgili yolunda gitmeyecek her türlü durum ile satıcı ilgilenmek zorundadır.
- Tedarik zincirinin herhangi bir tarafı işinde bir hata yaptığı zaman, müşteri ile satıcı ilgilenmek zorunda kalır.
- Satıcının ürün ile ilgili detaylı teknik bilgiye sahip olması gerekir. Müşterinin her türlü sorusunu cevaplandırabilmek adına tedarikçilerden destek alınması gerekebilir. Bu durum da satıcının yorulmasına neden olabilir.